breathe.

mars 20, 2012 § 2 kommentarer

Och så kommer lugnet. Att förstå skillnaden på karriär och lycka, och vad som binder dem samman. Har under flera års tid funderat på varför jag aldrig kommer fram till vad jag vill, och inte vad omvärlden förväntar sig av mig (eller kanske mer vad jag tror att de förväntar sig av mig).Varför jag inte blev ekonom, sjuksyrra eller vad som helst som gått att ta på. Och det var först när jag vågade ta klivet åt andra hållet – som någonting nytt hände.

Minns hur jag jämfört mig, gjort saker andra förväntat sig. Minns alla borden. Borde studera. Borde bli framgångsrik. Borde prestera. Borde skriva klart boken. Borde tjäna mer pengar. Borde spara mer pengar. Borde resa mer. Borde bjuda på mig själv mer. Borde bli något. Borde borde borde. Måste måste måste. Klev rakt i fällan för prestationshets.

Men nu känns det som om jag  landat lite grann. Tror jag kommit på ett sätt att skapa mina egna regler och hinder. Jag vill nå målen, men genom en äkta, prestationsfri vardag. Att det man gör känns meningsfullt. För nyfikenheten i mig älskar att jobba. Älskar att vara en kollega. Det var bara den där allmänt rådande karriärhetsen som fick mig att gå vilse totalt. Prestera, stressa, ångra. Jag vill vara här just nu och även om åren gått, så är jag glad att känna igen mig själv igen. Livet är så vackert när man stannar upp – och andas.

§ 2 svar till breathe.

  • inwardsun skriver:

    Så konstigt egentligen, att vi ska behöva påminna oss om det allra enklaste, mest essentiella för att vi ska leva…

    att
    andas.

    Jag tror att om vi alla andades lite mer, stannade upp lite oftare, njöt av de faktum att vi är friska och vid liv, så skulle världen vara en bättre plats, och så kallade ”karriärer” skulle vara baserade på våra naturliga behov av att uppleva och uttrycka oss.

    Kärlek.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande breathe.Honeyskies.

Meta

