insight.

juni 21, 2012 § 1 kommentar

Ibland pausar jag stunden helt, och det känns som att jag är den enda i ett helt rum, en stad, ett land. Och om jag ibland smiter undan, är det på grund av att jag är rädd om relationen, jag bara pausar en stund. Jag vill kunna se,  utan att bli hemmablind. Kunna känna, ärligt. Känns som att jag står utanför och tittar in, märker hur vi pratar olika språk, att behoven är olika, att vi är på precis samma plats, men på helt olika ställen i livet. Om jag inte pausar, blir det oäkta och oengagerat och för mig är det ingen jag vill vara. Jag behöver bara lära mig att vara vuxen – välja rätt saker och vara precis där jag är. Med eller utan rädsla. Ensam eller med någon annan. Att se hur allt händer runt omkring – medan man ligger helt stilla. Sitta inne på så mycket kärlek som vill komma ut. Men det finns fortfarande saker att ta tag i, innan man kan ta sig an den vardagen. Och det enda som på riktigt håller då – är att vara ärlig. Och när någon lyssnar medan insikterna flödar – och ena nyckel efter den andra hittar rätt – då blir bara kärleken ännu vackrare. Självklarheter, men som kommer som en chock.

Ärliga tankar skulle kunna vara: Jag undrar varför alla bor i varsin lägenhet och äter dyr mat istället för att dela. Jag undrar varför man låter pengar försvinna när man kan göra en upplevelse istället. Jag undrar om jag alltid kommer att känna så. Samtidigt så vet jag att jag älskar känslan av ett hem. En dörr som går att låsa, en balkong att ha blommor i. Men när jag vågar säga det i klarspråk – när jag vågar tänka och säga högt – att ensamheten ibland är så stor – det är när insikten kommer som jag sakta igen kan bli lugn. Det finns ett par steg jag måste ta, och jag tror att mitt första steg är att våga sätta ord på det. Våga vara helt själv, men ändå stark och fri – för det bor så mycket insikter i mig – som om jag hade ett facit boende inom mig som egentligen har alla svaren. Och att tömma sig själv tom ett tag. så det blir rent – det är som att flytta, det är nyttigt – och det finns så mycket annat.  Dygnen går, sommaren är här och just därför behovet av att sätta ord på känslan ökat, jag vill vidare, jag vill mer, jag vill ge! Ibland bara måste jag skriva nonsens för att nå fram. Måste berätta för att veta. Mumla för att förstå. Om hur jag egentligen vill att det ska kännas. Och så har jag egentligen alltid känt. Jag har låtit mina fantasier ta över. Jag måste klä av mig. Öppna dörren helt – släppa in. Våga släppa alla trådar, folk blir besvikna, folk kommer alltid vara besvikna, det handlar bara om att våga!

§ Ett svar till insight.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande insight.Honeyskies.

Meta

