friday.

september 14, 2012 § 1 kommentar

Jaha. Fredag. Utanför finns ögon, finns grannar, finns glitter, finns allt. Tusen tankar blinkar som silverfiskar framför och bakom ögonlocken.

För ungefär en vecka sedan vaknade jag en morgon, och kände ungefär som jag har gjort nästan alla andra morgonar det senaste året. Jag kände varken eller. Jag tänker att jag är enkel. Gillar enkla saker, gör det som jag tycker känns rätt och mest ärligt. Men ibland så glömmer jag att tänka på hur det påverkar, vad effekten blir dagen efter, om ett år. Jag har alltid tänkt att jag ägt tiden och gjort vad jag velat med den. Men så småningom inser man att det är så lätt att bli fångad i mönster.

Han öppnar dörren. Sliter av mig kläderna, antingen med blicken eller kroppen. Hans ögon är snälla, ler, och gömmer en massa hemligheter. En varm famn och blick. Ändå är jag kvar på en och samma punkt, och märker inte hur livet kör om mig. En dag vaknade jag och låg kvar i sängen och stirrade i taket och det tog mig timmar innan jag kunde komma på vad jag skulle göra med dagen, med livet, med allt som var en mening. Någonstans förstod jag att jag sovit i över ett år utan att märka det. Jag hade dansat i vinden, blåögd. Han låg i soffan en måndag, en söndag och jag kom alltid dit. Tunnelbanan tog mig alltid dit.

Insikter har börjat krypa innanför skalet. Samtidigt så tänker jag på soffan. På hur han ligger bakom mig och andas tungt. Vi skedar, somnar, skrattar om vartannat. Jag glömmer livet utanför. Glömmer att titta i taket, glömmer allt. Ser hur hans ögon brinner. De snälla ögonen. Hemligheterna. Hans tankar om att allt bara är stunden som är nu. Ingen morgondag. Vet inte om han tänker alls. Jag skulle aldrig beskriva honom som kall, som hård, som självisk. Även om orden ibland kommit upp, som om dem skulle passa in på något sätt.

Han lägger sig på rygg, berättar något om vad han gjort i helgen. Där utanför dörren. Jag ler och gråter samtidigt. Kan inte bestämma mig. Men jag ler mest.

Han känns som något jag på riktigt skulle kunna längta efter, om han tillät. Ena dagen ett hjärtslag bredvid och andra dagen en främling. Någon jag litar på, fast jag egentligen inte vet någonting.

§ Ett svar till friday.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande friday.Honeyskies.

Meta

